Stadgar mm

Föreningens stadgar finns här.

Ekonomisk plan för föreningen finns här.

Föreningen har en gemensam fastighetsförsäkring (via Länsförsäkringar Skåne) med ett kollektivt Brf-tillägg för oss medlemmar. BRF-tillägget ersätter det som medlemmen har underhållsansvar för enl våra stadgar och bostadsrättslagen.

Vi rekommenderar att alla medlemmar i andelshusen skaffar sig en hemförsäkring med bortaskydd, för att täcka både det personliga lösöre man har med sig till Torekov samt även vårt gemensamma lösöre som exempelvis soffa och sängar. I föreningens fastighetsförsäkring finns ett lösöre skydd på upp till 100.000:- per hus, men den försäkringen har en stor självrisk på 1/2 Basbelopp.

Styrelsen har fastställt överlåtelseavgiften till 2,5%  och pantsättningsavgiften till 1% av gällande prisbasbelopp. Överlåtelseavgift betalas av förvärvaren och pantsättningsavgift betalas av pantsättaren.

Policy angående dataskyddsförordningen GDPR

Hantering av föreningens lägenhetsförteckning
Enligt gällande lagstiftning får inte den lägenhetsförteckning som enligt lag ska upprättas och ajourhållas av styrelsen inte vara tillgänglig för föreningens medlemmar. Däremot är den tillgänglig för styrelsens medlemmar. En bostadsrättshavare kan emellertid hänvända sig till styrelsen och få tillgång till ett utdrag av lägenhetsförteckningen omfattande det aktuella huset.

Sidan  uppdaterad 2024-01-07/Hans.